Scrum Master & Team Lead consultancy en coaching | Agile team ontwikkeling | Interim Management

Goeie Sprint Doelen maken

Volg ons en blijf op de hoogte van nieuwe content!

Hoe stel je een goed Sprint Doel op?

Enerzijds is het Sprint Doel de reden waarom we de Sprint inrichten of te, wat deze Sprint waardevol maakt.  Anderzijds is het Sprint Doel ook de KPI die we willen gaan meten nadat de Increment live is gebracht.

Het Sprint Doel beschrijft in enkele zinnen wat de uitkomst (outcome) van de Sprint zal zijn, waarom we dit doen en hoe we dit zullen opvolgen.

Een goei Sprint Doel geeft het team richting,  het is de guiding star gedurende de Sprint. 

Het allerbelangrijkste aan het Sprint Doel, is dat het bijdraagt om het Scrum Team in een leer en groeien mindset te brengen.

Growth mindset

Sprint Doel template

“Welke verandering gaan we realiseren?”, “Welke waarde brengt dit?”, “Voor wie gaan we dit maken?” en “Hoe gaan we het resultaat meten?” zijn vragen die we in het Sprint Doel willen beantwoorden.

Om de formulering van een Sprint Doel herkenbaar te maken, gebruiken we volgende template:

Tijdens deze Sprint zorgen we er voor dat [uitkomst].
We geloven dat deze uitkomst [waarde] zal leveren voor [type klant, gebruiker]
We zullen deze waarde meten door [meting]
Deze uitkomst is een succes bij het behalen van [resultaat] [tegen datum]

Voor de Sprint Planning start, zorgt de Product Owner voor een draft versie, zijnde de reden waarom ze de Sprint waardevol vinden. Met de inzichten die tijdens de Sprint Planning worden opgedaan, wordt het Sprint Doel aangevuld en door het ganse Scrum Team besloten.

Maak het Sprint Doel zichtbaar, voor het Scrum Team en voor de Stakeholders.  Archiveer het Sprint Doel ook en volg op dat de uitkomst gemeten wordt en maak ook dit zichtbaar voor het Scrum Team.

De Product Owner heeft redenen om bepaalde PBIs bovenaan de Backlog te plaatsen. De waarde dat dit item zal toevoegen, en voor wie, zouden moeten gekend zijn. Is dit nog niet het geval? Help de Product Owner om de Product Stakeholders te bepalen en om kennis bij de Stakeholders te halen naar hoe het Product verbeterd kan worden.

Voorbeelden een Sprint Doel

Voorbeeld van een output gedreven Sprint Doel:

Tijdens deze Sprint zorgen we er voor dat Story-71 tem Story-80 opgeleverd zijn.
We geloven dat dit meer functionaliteit zal leveren voor onze gebruikers We zullen deze waarde meten door onze logs te bekijken.
Deze uitkomst is een succes als we in onze logs zien dat de functionaliteit gebruikt wordt.

ok .. misschien wel een beetje bij de haren getrokken of toch herkenbaar?  Dat het Sprint doel zich vertaalt in de PBIs die worden opgenomen of dat het om 1 item gaat waarvan de titel het Sprint Doel wordt komen we wel vaak tegen.  Hoe de assumpties en het resultaat gemeten zal  worden, krijgt vaak weinig aandacht .. waarom zou men ook .. het team wordt beoordeeld op het al dan niet halen van de afgesproken scope.

 

Hoe dit omvormen naar een outcome gedreven Sprint Doel:

Tijdens deze Sprint zorgen we er voor dat klanten hun bestelhistoriek kunnen raadplegen.
We geloven dat dit het voor onze klanten makkelijker maakt om de juiste toebehoren te bestellen voor hun product
We zullen deze waarde meten door het percentage retours wekelijks te meten
Deze uitkomst is een succes als we 3 weken na golive, 50% minder retours hebben tgv "verkeerd product besteld"

Door het Sprint Doel outcome gedreven op te stellen, geeft het team zich een hoger doel. Het gaat em niet zozeer over de Scope, wel om waarom en waarvoor het team zich de komende Sprint zal inzetten. Bekijk het als Mission-Statement waardoor we het groepsdenken naar juiste oplossingen en keuzes stimuleren.

Outcome gedreven werken is de basis in Agile denken. Door een Sprint Doel op deze manier te formuleren, brengen we (minstens) 2 Agile principes in voege :

"Onze hoogste prioriteit is het tevredenstellen van de klant door het voortdurend opleveren van waardevolle software."

en

"Bouw projecten rond gemotiveerde individuen. Geef hen de omgeving en ondersteuning die ze nodig hebben en vertrouw erop dat ze de klus klaren."

Tips voor het opstellen van een Sprint Doel

Start bij het Product Doel (Product Goal)

Waar het Sprint Doel het Scrum Team zal leiden gedurende de looptijd van de Sprint, zo zal het Product Doel het Scrum Team richting geven over een langere periode (vaak wordt een Product Goal per kwartaal hernieuwd, kan uiteraard ook voor een langere periode).    Elk Sprint Doel brengt het Product een beetje dichter bij dat Product Doel.  Een Sprint waarvan het doel haaks staat op het Product Doel is een teken aan de wand dat er over de product strategie grondig moet nagedacht worden.

Het Sprint Doel moet zowel een uitdaging geven als haalbaar zijn.

Intrinsieke motivatie aanspreken door teams een uitdaging (challenge) te geven.  Eén die wel wat moeite en inspanning kost om te halen maar vooral haalbaar is.   Hoe zou je zelf zijn? Je wil iets nieuw leren en stelt jezelf doelen op. Keer op keer haal je je doel niet. Zou je nog lang verder blijven doen op deze manier?  Dit geldt ook voor het Scrum Team: een doel halen, feedback krijgen en er mee aan de slag kunnen gaan is de brandstof waar Scrum Teams op werken.

Meet het resultaat en maak het zichtbaar.

De motivatie van het Scrum team is om Waarde te leveren. Maak de doelstellingen van eerdere Sprints zichtbaar alsook of de assumpties waarheid geworden zijn.  Let wel: de oplossingen die het Scrum Team bedacht hadden waren in de veronderstelling dat deze het meest gingen bijdragen aan het succes van het Sprint Doel.  Door markt afstemming krijgen we hier al-dan-niet bevestiging van en kan er gekozen worden om een bijkomende Sprint aan dit Doel te wijden.

Door onze aanpak brengen we een cultuur van transparantie, inspectie en continue verbeteren in uw organisatie.

Interesse? Let's connect !

Interesse om samen met ons, teams en organisaties te helpen groeien?

Reach out!  Bekijk onze vacature pagina of contacteer ons voor een kennismaking  
 

Een reactie

Leave your thoughts

Structuur leidt tot herkenbaarheid…

Herkenbaarheid leidt tot dialoog…

Dialoog leidt tot continue verbeteren…

Continue verbeteren zorgt voor een bedrijfscultuur die om kan met verandering.

Is jouw organisatie klaar voor de toekomst?

Over ons

Organisaties waar teams eigenaarschap pakken om waarde te leveren, daar geloven wij in.

We geloven nog sterker in de Scrum aanpak en zijn er van overtuigd dat Product Owners, Scrum Masters en Developers het verschil maken.

Wij zorgen voor on the job coaching van teams in Scrum, Agile mindset, Faciliteren, Event Storming, …  zodat organisaties vanuit deze kennis  een hernieuwde aanpak vinden.

Blijf op de hoogte!

Contact Us

ScrumDojo
Arthur Puesstraat 400
1502 Lembeek (Halle)

contact@scrumdojo.be